Fika igen

En nackdel med att tycka att det inte bara är trevligt att sitta och prata när man fikar, utan även stoppa i sig massor med goda grejer, det är just att jag ofta äter mer än mina gäster. De flesta verkar nöja sig med en kaka eller möjligtvis dela en till med en annan. Det kan inte jag. Finns det olika varianter på ett fat, ja då måste jag ju såklart testa alla! Även om det innebär att jag kanske har ätit chokladballerina ett otal gånger förut. Och var något extra gott, ja då är det ju trevligt att passa på att ta en till. Tar kaffet slut? Ja, men på med en kanna till såklart! Så där kan jag sitta i evigheter. Så även igår. Jag kom till och med på mig själv med att ta åt mig av semlorna före mina gäster... Lite illa. Var dock lite förlåtande eftersom bebisen var förpassad till ena mamman. Jag har lärt mig att när händerna är fria gäller det att passa på.

Jag tror detta kommer från min kära farmor som blir 92 i år. I hennes kök fikar man alltid. Och man fikar mycket. Det är rent ut sagt mycket oartigt att tacka nej. På bred dalmål, som är det finaste jag vet, uppmanar farmor alltid mig "Nu ska du doppa Erika!". Och så tar hon själv en sockerkaksbit och doppar ner i kaffet, tittar på mig och ler brett. För nu ska vi fika, prata och bara ha det bra. Och när kaffet och kakorna är slut, då åker kaffepannan en andra gång på spisen medan jag letar i skåpet efter mer fika.

Det är en riktig fika det.

 


Och det här är ett bra kakfat, som gjort för att sitta länge till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0