Gammal?

När blir liten flicka, ung tjej? Vid vilken tidpunkt byttes ordet tjej ut till ung kvinna? Och när kommer den där dagen då man inte är ung längre?

- Är det när man passerat en viss ålder?

- Eller jobbat si och så många år?

- Eller när man ser gammal ut?

- Eller när man helt plötsligt inte kan somna om på helgmornarna efter att hela livet ha varit en sann kvällsmänniska?

Slutar olika människor vara unga vid olika ålder? Väljer man själv när man blir gammal? Eller slutar man vara ung när andra inte längre ger en kommentarer liknande: "Du som är såå ung..."?.

Ibland önskar jag att jag var en sisådär 52 år, hade jobbat i tjugofem år och med första barnbarnet på ingång. Det ligger liksom utan tvekan en stor tyngd i att kunna säga så. Och ibland önskar jag att jag slapp höra kommentaren "Du som är så ung". Den är inte alltid rolig.

Funderar över hur det skulle bli om man kontrade tillbaka med: "Du som är så gammal..."

Kommentarer
Postat av: Hanna Axelson

Bra fråga...

har tidigare aldrig tänkt på att man kan kontra med "du som är så gammal", många skulle nog bli förvånade.

Men visst är man trött på att höra kommentaren "Du som är så ung"

2010-10-24 @ 13:44:15
Postat av: Malin

Fast jag har märkt att mormor och morfar inte längre säger: "Kan inte du hämta (valfri grej), du som har så mycket spring i benen!" Så vad betyder det?

2010-10-24 @ 13:55:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0