Tankar om tro.

Min tro är otroligt viktig för mig.

Bland det allra farligaste som finns tror jag är att försöka pracka på en annan människa sin syn inom olika frågor, mer eller mindre slå en medmänniska i huvudet och säga "SÅ HÄR SKA DU TRO MÄNNISKA, ANNARS VÄLJER DU FEL!"

Det är nog bland det mest korkade, hemska och mest otaktistka man kan göra. Vad hände med att visa på ens egna handlingar? Jag säger inte att det är enkelt. Jag säger bara att det är viktigt. Och konstigt. Konstigt att inte fler människor verkar tänka på det.

Ingen av oss kan säga vad som är rätt och fel att tro. Vi kan gissa och vara mer eller mindre övertygade. Men ingen av oss kan veta.

Tror är tro.

Däremot kan vi försöka att respektera varandra för vad vi tror och inte tror. Tänk vad mycket mer intresse det väcker. Vem i hela friden blir nyfiken på att välja en annan väg när en människa försöker tvinga in en på sin väg? Längtan efter att göra precis tvärtemot blir nog aldrig så stark som då.


Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag håller med. Alla måste få ha sin tro. Punkt.

2009-09-14 @ 20:54:25
URL: http://dubbelkvack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0