Tomatextas

Jag älskar tomater!

Helt plötsligt och utan förvarning har tomaterna intagit mitt liv. Jag älskar dem, vill äta dem varje dag och fantiserar om dem i nya recept på nätterna.

Det hela började med ett inslag i Femina om tomater (ja, jag erkänner! jag prenumenerar på en tanttidning). Jag fastnade för ett recept där man skulle steka dem i örter. Mina tankar gick genast till filmen "Stekta gröna tomater". Jag har inte kunnat släppa det efter det. Jag har funderat och grunnat över om det verkligen kan vara så gott som det verkar och blev tvungen att prova. De åt ju de där tomaterna genom princip hela filmen. Nu har jag dock inte stekt gröna tomater utan helt vanliga röda. MEN så gott! Jag är helt fascinerad.


Därför, bifogar jag härmed recept så att ni också kan få ta del av detta. De två varianterna jag hittills har provat är:

1. Örtpanerade, stekta tomater (Från Femina)
Blanda 2-3 msk ströbröd med 3-4 msk hackade örtkryddor, salt och peppar. Vispa upp ett ägg i en djup tallrik. Skiva tomaterna i tjocka skivor. Vänd dem först i ägget och sen i ströbrödsblandningen. Låt stå i fem minuter innan du steker i en het panna i rikligt med smör. Stek varje sida ca 2-3 minuter.


2. Vanliga stekta tomater
(Från mannens ena kusin)
Fjantigt enkelt men ack så gott. Du skivar tjocka tomatskivor efter behag och steker i mycket smör. Stek dem länge, tills de blir lite lätt bruna i kanten. Salta. Smaksätt med salvia om du har lust.


Underbart till båda varianterna är bulgur med lax eller stekt halloumi. Det måste finnas oändligt många fler utmärkta maträtter och variationer på hur man kan äta tomat. Jag mottar med glädje mer!


Kommentarer
Postat av: Fezen

Tomater kan även användas till kyss-träning... :-*

2009-09-24 @ 15:32:43
Postat av: Malin

Det där är en myt Therese! :)

2009-09-25 @ 12:30:51
URL: http://dubbelkvack.blogg.se/
Postat av: Perken

Kommer ihåg att jag testade... :)

2009-09-25 @ 20:00:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0