Rädd!


Om jag ska vara ärlig, så är jag jätterädd för svininfluensan. För att försöka beskriva proportionerna av den rädslan tror jag att det räcker med att jag säger att jag desinficerade min nyinköpta deckare. Ja, jag vet. Det är överdrivet! Men oron över alla människor som kan ha tummat på den med snoriga, smutsiga händer och som dessutom kan ha hostat, nyst och fräst på den blev för stor.

Fast det svänger lite, oron. Ibland blir jag nästan stum av rädslan för att dö. Ibland känner jag mig helt trygg i att det inte är någon fara, att det bara är lite hosta och feber, som vilken annan influensa som helst.

När jag pratar med vår föräldrageneration verkar de inte så skraja, men de är ju heller INTE i riskgruppen! Jag hade också varit lugnare i det läget!

Det som spär på min rädsla är att jag snart ska ut på praktik hos mina fjärdeklassare, tillika högriskgruppen och i januari har jag förhoppningsvis ett trevligt jobb MEN med barn... Kanske byta yrkesinrikting?!

(Jag vill inte dö!!)


Nydesinficerad bok:



Kommentarer
Postat av: Shva

Det är lustigt med svininfluensan i Sverige. Det har blivit en norm att börja prata om den så snart någon hostar, nyser, snörvlar eller nämner att de kanske är förkylda. Vi skämtade om detta på senaste social-kognitions-seminariet. Det har blivit en enorm hype, tack vare ett massivt mediauppbåd. Jag vill inte förringa problemen en epidemi skulle kunna orsaka, men faktum är att svininfluensan är en mild influensa. I världen har bara några tusen har dött i den hittills, jämfört med hundratusentals varje året i vanlig influensa. De enstaka som dött i Sverige har haft andra immunförsvagande sjukdomar som cancer. Sedan har vi det så kallade vaccinet - som inte är bevisad att den fungerar. Men det finns däremot bevis för bieffekter (kanske tack vare kvicksilvret och de andra giftiga ämnena?). Vilket medicinföretagen självklart inte lyfter fram, de vill hellre tjäna miljarder på att staten känner sig tvungen att vaccinera hela befolkningen. Jag ser till att stoppa i mig kroppsvänliga kosttillskott istället, för att hålla immunförsvaret vid god vigör. Skulle jag få en lätt släng av svininfluensa skulle det dessutom hjälpa kroppen bygga upp ett skydd mot en eventuellt muterad form senare, vilken kan slå hårdare mot de som vaccinerat sig. Bakterier och smuts dras vi med även när svininfluensan inte pryder tidningarnas förstasidor. Ibland blir vi sjuka av dem, oftast inte. Det är större risk att du blir överkörd imorgon än får svininfluensan, men det oroar du dig inte för - inte sant? :) Det handlar mer om vad du fokuserar tankarna på än verklig risk. Det är lugnt!

2009-09-18 @ 23:10:44
Postat av: Erika

Jag hoppas, hoppas att du har rätt!

2009-09-21 @ 16:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0